Demirel, yaptığı yazılı açıklamada, Konya‘da bir arazi taşıtında LPG sisteminden kaynaklı patlama meydana geldiğini hatırlatarak, araç sahibinin park halindeki aracı çalıştırdığı anda motor kısmında alev ve patlama meydana geldiğini ve hızlı bir şekilde yayılan alevden sürücünün de son anda kurtarıldığını söyledi.

Yapılan ilk incelemede araç üzerinde sıralı LPG sisteminin bulunduğu, aracın ilk çalışması esnasında benzinle çalışıp sonrasında LPG‘ye geçmesi esnasında bu olayın meydana geldiğinin tespit edildiğini belirten Demirel,  söz konusu aracın 2010 yılından sonra LPG Gaz Sızdırmazlık Denetiminden geçmediğinin ortaya çıktığını kaydetti.

“Toplumun can ve mal güvenliği açısından olası vahim olayları önlemek için LPG‘li araç dönüşüm ve kontrolleriyle ilgili bazı hususları kamuoyu ile yeniden paylaşmak istiyoruz” diyen Demirel, şunları söyledi:
“Sanayi ve Ticaret Bakanlığı AİTM Yönetmeliği uyarınca, araçların muayene istasyonlarında fenni periyodik muayeneleri öncesinde istenmesi gereken LPG Gaz Sızdırmazlık Raporu düzenleme çalışması 1999 yılından beri; araçların LPG‘ye dönüşümlerinin son kontrolüyle ilgili Montaj Tespit Raporu onayı düzenlenmesi çalışması da Bakanlığın yaptığı yetki devri sonucu 2005 yılından bu yana, TMMOB Makina Mühendisleri Odası (MMO) tarafından başarıyla yürütülmektedir.

Yetkili firmalarca LPG‘li kullanıma dönüştürülen her araç, Odamız bünyesindeki uzman mühendislerce tek tek kontrol edilmekte, standartlara uygun olmayan dönüşümlerin düzeltilmesi sağlanmakta, araçların trafik tescilleri ve fenni muayeneleri Odamızın bu denetiminden sonra yapılabilmektedir. Ancak ilgili mevzuata ve standartlara uygun olmayan, yetkisiz firmalarca dönüştürülmüş, bu dönüşüme ilişkin son kontrollerini ve periyodik gaz sızdırmazlık kontrollerini Odamıza yaptırmayan araçların trafikte var olduğu bilinmektedir. Bu tür araçların trafikten men edilmesi gerektiği açıktır. Ancak Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü tarafından 19.12.2011 tarihinde yayımlanan genelge ile 01.01.2012 tarihinden sonra Araç Muayene İstasyonları tarafından yapılan kontrollerde, LPG/CNG yakıt tadilatı yapılmış araçların vize/periyodik muayene işlemleri sırasında Gaz Sızdırmazlık Raporu istenmesi uygulamasına son verilmiştir. Araç muayenelerinde ilgili aracın Gaz Sızdırmazlık Raporu bulunmaması, artık "hafif kusur" olarak değerlendirilmekte, araçların bu yaşamsal eksik ile karayolunda dolaşımına izin verilmektedir. Bu noktada ülkemizde başarılı bir şekilde devam eden LPG/CNG uygulamaları büyük bir darbe almıştır. Böylece kamu ve toplumun can ve mal güvenliğini doğrudan ilgilendiren ticari araçlar için yılda bir kez, özel araçlar için iki yılda bir yapılması zorunlu olan sızdırmazlık kontrolleri yeterince yapılamamaktadır. Bu durum, 2012 yılına kadar tamamının Odamızca izlenebilirliği sağlanan LPG‘li araçlarda zaman içerisinde yapılan veya yapılacak tadilatların da takip edilememesine yol açmıştır.”

Makine Mühendisleri Odası görev ve yetki alanında giren hususlarla ilgili olarak, araçlarını LPG‘li kullanıma dönüştürmek isteyen veya bu dönüşümü yaptırmış ama bu işlemi yapan firmalar tarafından son kontrol için yönlendirilen araç sahiplerinin, can ve mal güvenlikleri için yasal gerekliliklere dikkat etmesi gerektiğini vurgulayan Demirel; “Dönüşüm yapan firmanın MMO‘dan tescilli olup olmadığı, firmada MMO yetki belgeli bir mühendisin istihdam edilip edilmediği, dönüşümde kullanılan malzemelerin ilgili standartlara uygun olup olmadığı yurttaşlarımızın dikkat etmesi gereken hususların başında gelmektedir. Yurttaşlarımızın yetkili firmalarda dönüşüm yaptırdıktan sonra MMO‘nun düzenleyeceği Montaj Tespit Raporu onayını almaları ve özel araçların iki yılda bir, ticari araçların ise yılda bir kez gaz sızdırmazlık testlerini yine Odamıza yaptırmaları gerekmektedir. Konya‘da ki olayda can kaybı olmamıştır, ancak bu tür kazaların olmaması için mevzuatta değişiklik yapılması gerektiğini ilgililer ve kamuoyuna önemle duyururuz” diye konuştu.

Editör: TE Bilişim