Türkiye’de internet kullanımının 1995 yılından sonraki süreçte artmasıyla birlikte ortaya e-ticaret diye yeni bir ticari kavram çıktı.
Elektronik ticaret diye adlandırılan, kısa adı e-ticaret olan bu yeni ticari stil ile insanlar alışverişlerini sanal ortam üzerinden yürütmeye başladı.
E-ticaretin zaman içerisinde gelişmesi, internet güvenliğinin artması, sanal ağlar üzerinden yapılan alışverişlerin daha hızlı ve güvenli bir hale gelmesi pek çok tüketiciyi buraya yönlendirdi.
Türkiye’de e-ticareti kullanan illerin istatistiki bilgileri zaman zaman açıklanırken, burada Yozgat’ında adının geçtiğini görmekteyiz.
Yozgat gibi Anadolu vilayetlerinde tüketici arzuladığı marka, ürün, kalite ve fiyatı bulamadığı için alışverişlerini sanal ortama taşır oldu.
Son yıllarda internet alışverişinin Yozgat’ta artış gösterdiğini somut göstergesi ilimizde faaliyet gösteren kargo firmalarının önüdür.
Bu kargo firmalarının önlerine gidip baktığınızda, koli koli ürün, mal, eşya indiğini görürsünüz.
Aracına yedek parça getirtenden başlayın, ayağınıza giydiğiniz çoraba kadar pek çok ürün iner her gün kargo kamyonlarından.
Yozgat’ta son yıllarda artış gösteren e-ticaret tabi ki en başta ilimiz esnaflarına doğrudan etki ediyor.
Bir kere internet üzerinden alışveriş yapan tüketiciler, internet üzerindeki ticaretlerinden güven ve memnuniyet duydukları takdirde bu alışkanlıklarını devam ettiriyorlar.
Şüphesiz ki Yozgatlı vatandaşları e-ticarete yönlendiren etmenlerin başında bazı esnaflarımızın değişen dünya şartları ve tüketici istek ve beklentileri karşısında kendilerini yenileyememesi geliyor dersek yanlış olmayacaktır.
Bunun yanı sıra bir tık ile temin edeceğiniz ürünün sanal ortamdaki satışa sunulan fiyatı ile Yozgat’taki bir vitrindeki fiyat etiketi arasındaki bariz farklarda Yozgatlı vatandaşı e-ticarete yönlendiriyor.
Ev hanımlarının dahi sahip olduğu akıllı telefonlardan internete giren Yozgatlılar, marka bir ayakkabının internet üzerindeki satış fiyatı ile Yozgat’taki bir mağazadaki satış fiyatını karşılaştırıyor ve aradaki uçurumu görme şansı elde ediyor.
Ayrıca sanal ortamda yapılan alışverişlerde müşteri memnuniyetini ön planda tutan online mağazalar, ürün iadesi, değişim, parayı geri ödeme ve taksitlendirme konusunda sunduğu cazip seçeneklerde de müşteriyi kendine çekiyor.
Bunun yanı sıra Yozgat’taki küçük ve orta ölçekli esnaflar bu firmalar ile maalesef aynı rekabeti yürütebilecek güçte olmadıkları için geride kalıyor.
Bazı esnafımız ise halen öğrenciye, dışarıdan gelen memura uyguladığı ticareti ile de olumsuz örnekler çizebiliyor.
Bir konu daha var ki aslında o da ayrı bir yazı konusudur.
O da Yozgat’ta yiyecek-içecek alanında faaliyet gösteren işletmeler, yani lokantalardır.
Bu sektörde de yine son yıllarda Yozgat’ta farklı markalar ve farklı şehirlerden gelen girişimciler faaliyetlerini sürdürmekte hatta işletmelerini büyütmektedir.
Bu sektörde de yapılan gözlem ve vatandaşların beyanlarına göre ilimize dışarıdan gelip faaliyet sürdüren esnafın gerek ürün, gerekse müşteri memnuniyeti konusunda daha başarılı olduğu ifade edilmektedir.
Küçük bir örnek ile ifade edersek, bu işletmelerden yemek siparişi veren bir vatandaş, yemeğinin beş dakikada eline ulaştığını, diğer taraftan aynı hizmeti alamadığını ifade eder.
Demem o ki Yozgat ve Yozgat tüccarı artan bu sanal ticaret ağı ve yine sayısı her gün artan üniversite öğrencileri karşısında rekabet edecek durumunu kaybeder, kendini yenileyemez ve yeni bir vizyon ortaya koyamaz ise sıkıntılı bir sürece girecektir.
Bu konuya ilgili meslek odaları, STK’lar ve esnafımız bence dikkat kesilmelidir.