DAHA önce yazdığım yazılarda da bu konuya değinmiştim.
İlimizde çok sayıda vatandaş alışverişlerini dijital ortamlar üzerinden gerçekleştiriyor.
Elektronik ticaret, günümüzde tüm dünyada oldukça popüler bir durumda.
Dünyanın büyük markaları ve firmaları, elektronik ticaret üzerinden çok büyük paralar kazanıyorlar.
***
Çin’de ticari faaliyet gösteren bir internet sitesi, dünyanın her yerine satış gerçekleştiriyor.
İlimizde de bu site üzerinden alışveriş yapan birçok firma veya vatandaş var.
Çin’in ucuz iş gücü ve ucuz maliyeti sayesinde, bu site üzerinden oldukça cüzi tutarlara satış yapıldığı için, ilimizde züccaciye, elektronik aletler, elektrikle ilgili malzeme satışı yapanlar ve daha birçok sektördeki esnafın satışları ciddi manada düşmüş durumda.
Sadece Çin’e ait dijital satış platformları değil, ülkemizde faaliyet gösteren kurumsal markalar da internet üzerinden satış gerçekleştiriyor.
***
Bu noktada Yozgatlı birçok vatandaş internet üzerinden alışveriş yapmayı tercih ediyor.
Günümüzde internet alışverişi sayesinde, almak istediğiniz ürün veya hizmetin Türkiye genelindeki ortalama fiyatını öğrenebiliyorsunuz.
Bu sayede yaşadığınız şehirde size sunulan fiyatların pahalı olduğunu gördüğünüz an internete yöneliyorsunuz.
***
Bu durum şehrin ekonomisine ve esnafına ciddi zararlar veriyor.
Maalesef bunu engelleyebilecek, önüne geçebilecek çalışmalar da öyle kolay değil.
Halkın tercihini ucuz olandan yana kullanması gayet doğal ve olması gereken bir durum.
Örneğin burada 80 liraya satılan bir kazağın aynısını, önceki gün bir ulusal market mağazası sadece 22 liraya sattı.
***
Artık hepimizde akıllı telefonlar bulunduğu için, ev hanımları dahi mutfaklarının ihtiyaç duyduğu birçok temizlik malzemesi ve diğer ihtiyaçlarını internetten temin ediyorlar.
Telefonlarını eline alan hanımlar, akşama kadar sanal mağazalarda geziyor, siparişini buradan veriyor.
Nasıl olsa kargo ziline basarak, evine kadar teslim ediyor.
***
İnternet alışverişi yaygınlaşmaya, kolaylaşmaya ve tüm kitlelere ulaşmaya devam ediyor.
Buna karşın buradan alışveriş yaparken bazı esnafın aradaki fiyat uçurumuna ‘buranın kirası kaç lira sen biliyor musun?’ yanıtını vermesi de ticaret ve esnaflık ruhuyla bağdaşmıyor.
Tüketiciye ürününü dükkanın kirasını karşılamak adına pahalıya sattığını söylemek, tüketiciyi enayi yerine koymaktır.
Bunun yerine ürününün özelliklerini, diğerlerinden farkını, kalitesini anlatmalı, tüketiciyi cezbedecek cevaplar sunmalıdır.
***
Her gün ilimizdeki kargo şubelerinin önündeki muazzam kalabalığı görenler, ne dediğimi daha iyi anlayacaktır.
Şimdiden elektronik ticarete karşı yerel esnafın korunması ve kendisini geliştirmesi için tedbirler alınmalı, bu noktada çalışmalar yürütülmelidir.
İlgili kurum ve kuruluşların projeleri ve çalışmalarıyla, yerel esnafın ulusal çapta ticaret yapan firmalara benzemesi ve o sisteme adaptasyonu şarttır.
İlimizdeki yerel esnafa ait dükkanlar, sosyal mekan ve alan yetersizliğinden dolayı sadece çay içilen ve siyaset konuşulan alanlar olarak görülmemelidir.
Haydi selametle.