Genel Yayın Yönetmenimiz Yasin Nazım Kayhan’ın sorularını yanıtlaya İlhan Doğan, Tost uygulamasıyla ilgili tüm detayları anlattı.

“RESMİ BİR TARAFI YOK”

Türkiye temsilcisi olup olmadığını cevaplayarak konuşmasına başlayan Doğan, “Tost kripto borsasında ticaret yaptığını söyleyen bir platform. Türkiye’ye ilk benimle geldiğini düşünüyorum. Türkiye temsilcisi misiniz? Bunun resmi bir tarafı yok ama ilk bu işe giren bu işi yapan ben olduğum için şirketin benimle diyaloğa geçtiği doğrudur. Bu işe sosyal medya aracılığıyla girdim. Aradan 1 ay kadar zaman geçti burada bir meblağ yatırım yapıp dönüşünü gördüğümde bunu yakın çevreme söyledim. Yakın çevrem buna ilgi gösterdi. Ben tavsiye ettim onlar girdi. Onlar da bu sistemle tanıştı. Sonra zincirleme olarak 8-10 zamanlık kısa bir sürede baya bir hızla gelişti ve buralara geldi.  Başlangıç tarihini bu yılın ocak ayının 6-7’si gibi hatırlıyorum. Bir ay boyunca ben kendim yaptım. Sıkıntı yaşayacaksam ben yaşayım diye. Dönüş olmaya ve para kazanmaya başlayınca haliyle yakın çevremden itibariyle duyurmaya başlandı. Yakın çevremi yönlendirdim. Yakın çevrem kendileri gelip gönüllü oldu” dedi.

Tost Uygulamasının Türkiye Temsilcisi İlhan Doğan Ilk Kez İleri’ye Konuştu (5)

Tost mağdurları mahkemeye başvuracak! Tost mağdurları mahkemeye başvuracak!

“KALAN KARLARIYLA BU SİSTEME DEVAM ETMELERİNİ SÖYLEDİM”

Doğan açıklamasına şu şekilde devam etti: “Herkesi sisteme kaydederken bu sisteme 2 bin lirayla girmelerini, benim de öyle yaptığımı, bir ay sonra yatırdıkları parayı çekip, kalan karlarıyla bu sisteme devam etmelerini söyledim. Benim ilk davet ettiğim kişilerde herhangi bir sıkıntı yaşanmadı. Hiçbirinden olumsuz bir dönüş almadım. Çünkü ben davet ettiğim arkadaşlara bu sistemin kripto bir para borsası olduğunu, her ihtimalin olabileceğini söyleyerek dahil ettim. Bu sistemde yaşanacak herhangi bir sıkıntı durumunda kimsenin mağdur olmaması için garanti verdim. Eğer sistemde bir sıkıntı yaşarsa bunun garantisi benim diye davet ettim. O arkadaşların 1 ay içinde yatırdığı parayı kazandı. Karlarıyla devam etmeye başladı. Lakin 3-4-5’inci kademeden sonra arkadaşların davet şekli, davet usulü veya sistemi anlatma şekli değişmiş olabilir ki insanlar bu uygulamaya yüklü miktarda parayla girmeye başladı. Bizim böyle bir tavsiyemiz hiç olmadı.”

Tost Uygulamasının Türkiye Temsilcisi İlhan Doğan Ilk Kez İleri’ye Konuştu (1)

“BEN YÜKSEK MEBLAĞDA GARANTİ VERMEM”

Referans olmadan kimsenin bu sisteme giriş yapamadığını belirten Doğan, “Ben sosyal medyada yabancı bir arkadaş bunu bana tavsiye edip 1 ay ısrar etmesi sonucunda bu işe girdim. 38 dolarla bu işe girdim. Davet linki üzerinden giriş yapıyorsunuz uygulamaya. Referans olmadan kimse bu sisteme giriş yapmış olamaz. Davet kodu gerekiyor. Almanya’dan bir sosyal medya arkadaşımın davetiyle bu işe girdim. Sonra zincirleme olarak yakın çevrem benim davetimle onlara inanan kişiler onların davetiyle şeklinde devam etti. İnsanların buralara yüksek meblağ yatırdığı haberleri geliyor. Ben başta herkese söyledim benim girişim 38 dolar. Kimseye yüksek miktarla girin dediğim duyulmamıştır. Öyle bir tavsiyem de olmadı. İnsanların aç gözlülüğünden kaynaklanan bir sapma olabilir. Giriş 30 dolar ama biz 2 bin liraya sabitledik biz. Ben bugüne kadar kimi davet ettiysem ortalama 2 bin dolar üzerinden davet etmişimdir. 1 ay sıkıntı yaşaması halinde garanti de vermişimdir. Ben yüksek meblağda garanti vermem söz konusu değil teminat vermem gerekiyor çünkü” şeklinde konuştu.

Tost'un gündemdeki ismi Zeliş İleri'ye konuştu! Tost'un gündemdeki ismi Zeliş İleri'ye konuştu!

Üye yaptıklarından herhangi bir para almadığını aktaran Doğan, “Kimse kimseye para yatırmaz, kimse kimsenin ıbanını bilmez. Herkesin sistemde kendi açtığı hesabın üzerine para yatırır. Kişilerin birbirine para aktarımı gibi bir şey söz konusu olamaz” dedi.

Valilikten TOST açıklaması: 4 kişi gözaltına alındı! Valilikten TOST açıklaması: 4 kişi gözaltına alındı!

Tost Uygulamasının Türkiye Temsilcisi İlhan Doğan Ilk Kez İleri’ye Konuştu (3)

“SİSTEMDE 900 BİN DOLARA YAKIN PARAM KALDI”

Doğan, ne kadar para kazandığı sorusuna ise şu şekilde cevap verdi: “9 aydır bu işin içerisindeyim. Ne kadar para kazandığımdan ne kadar para kaybettiğim daha önemli. Sistemde 900 bin dolara yakın param kaldı. Ama benin bunun için kimseyi suçlama ihtimalim yok çünkü beni buraya davet eden arkadaş beni buna ikna edip girmemi sağladı. Davet edenlerin davet etme şekli çok önemli. Meblağlar sonradan yükseldi.”

“ŞİRKETİN YÖNETİCİSİ OLAN KİŞİLER GÖREVLERİ BANA LÜTFETTİ”

Başka yöneticilerin olup olmadığına da cevap veren Doğan, “Bu sistemde yönetici yok. Bizimki sadece düzeni kurmak üzere Whatsapp sayfalarında bu konuyla ilgili bilgili arkadaşlar yönetici olmuştur. Benim tarafından yapılmıştır. Ben de aynı şekilde Whatsapp yöneticisiyim. Bir düzen sağlayabilmek için illaki bir yönetici atamışızdır. Arkadaşların yardım istediği konularda yardımcı olmak, kampanya, etkinlik gibi konularda bilgilendirme amacıyla yönetici yapmıştır. Şirketin yöneticisi olan kişiler bazı konularda görevleri bana lütfetti. Şirketin Türkiye’de resmi bir ofisi yok. Whatsapp yöneticiliğinden ileriye gitmeyen bir durum” bilgisini verdi.

Tost Uygulamasının Türkiye Temsilcisi İlhan Doğan Ilk Kez İleri’ye Konuştu (2)

“BİZİM ŞİRKETLE BİR İLETİŞİMİMİZ YOK”

Uygulamanın Amerika kaynaklı bir yazılım olduğunu söyleyen Doğan, “O kadar derin araştırma durumum olmadı. Bize Amerika kaynaklı olduğu söylendi. Bizim şirketle bir iletişimimiz yok. Tost’un ürün yöneticileri olarak bildiğimiz Coco diye bir şahsın bizimle iletişime geçmesi var. Onun haricinde iletişim kaynağımız yok. Sadece ürün yöneticisi olarak bildiğimiz Coco bizle iletişime geçmesi. Coco denilen şahıs guruptaki herkesle iletişime geçmiştir. Belki benle günlük 10 defa görüştüyse onlarla 3’er 5’er defa iletişime geçmiştir. Sıkıntı yaşayan davet kodunu unutan kişiler Coco’dan destek almıştır” diye konuştu.

“MAĞDUR OLANLAR LİSTELENSE BAŞINDA BEN OLURUM”

Doğan, “İletişim koptu. Kampanyadan dolayı yoğunluğa bağladı. İletişim olmadığı için netlik durumunu bilmiyoruz. Batmış mıdır yoksa devam edecek mi bilgi alamadığımız için yardımcı olamadık. Meblağ olarak mağdur olanlar listelense başında ben olurum. 850 bin dolarım içerde kaldı.”

“SİSTEMDE OLMAYANLARIN İÇERİ GİRMESİNE ENGEL OLUNDU”

Yozgat’ta yapılan toplantıya dair de açıklama yapan Doğan, şu bilgileri verdi: “Aklında şüphe olanların daha motive olmaları için yapın denildi. Biz de ona istinaden böyle bir toplantı yaptık. Ama buraya sadece yetkililer değil sisteme dahil olan herkes davetliydi. 700 kişi kadar bir katılım sağladı. Sisteme dahil olan herkes bu davete icabet etti. Sistemde olmayanların içeri girmesine engel olundu.”

Tost Uygulamasının Türkiye Temsilcisi İlhan Doğan Ilk Kez İleri’ye Konuştu (4)

DOĞAN SUÇLAMALARA CEVAP VERDİ

Kendisine yönelik suçlamalara da cevap veren Doğan, şu açıklamayı yaptı: “Nerde olduğum belli. Bu topraklarda doğdum. Bu topraklarda ölmeyi düşünüyorum. Bizim niyetimiz buradan kaçmak değil. Burada yaşadığımız en büyük sıkıntı belli bir zincirden sonra sisteme davet ederken sistemi anlatmadaki eksiklik, yanlışlık, bozukluk. Kripto borsası olduğu için her şirket batar ama bunların batma riski daha yüksek. O riski bazı arkadaşlar ıskalamış anlatmayı, davet ettiği kişilere eksik anlatmamış”

“BU SİSTEM 1 AY İÇİNDE KENDİNİ KATLAYAN BİR SİSTEM”

Sisteme dair sorulara da cevap veren Doğan, “3’üncü kademeden sonra komisyon alma şansınız yok. Davet ettiğiniz 2’inci ve 3’üncü kademeden sonrakiler sizin ekibinizden çıkıyor. Komisyon alıyorsunuz doğrudur. Şuanda sorun yaşayanlar benim ekibim olduğunu tahmin etmiyorum.  Bu sistem 1 ay içinde kendini amorti eden katlayan bir sistem. Gelirin cazibesi insanları tahrik etmiş olmalı ki mağduriyet belki ondan dolayı da oluştu. Sistemin vaat ettiği gelir çok yüksekti.  Etkinlikte kullandığımız meblağlarda bunun içinde olduğu için milletin abarttığı kadar bir para değil” ifadelerini kullandı.

“SİSTEMDE BULUNAN VE ÇEKEMEDİĞİM 850 BİN DOLAR İÇİNDE BAŞKA BİR ÜYENİN PARASI YOK”

Yozgat merkezde büyük bir düğün salonunda toplantı yaptıklarını söyleyen Doğan, “Burada davetlilere de lüks telefonlar ve bazı hediyeler verdik. Bu hediyelerin ücretini cebimden karşıladım. Cebimden karşılamak derken şirket benim hesaba attığı için ister istemez hesaptan da para çekme limiti belli olduğundan dolayı ben onları cebimden karşılamak zorunda kaldım. Yani sistemin, şirketin bana attığı meblağlar sistemde benim hesabımda kaldı ama ben o hesapları cebimden karşılamak zorunda kaldığım için dediğim gibi benim elime geçen öyle toplu büyük bir miktar yok yani. Tost uygulamasını yapan firma kazancım dışında bana ekstra para gönderdi. Bende bu parayla toplantılar düzenleyip, insanlara hediye verdim. Ama o parayı nakit olarak bana göndermediği, sistem üzerinden attığı için sisteminde bize verme limiti belirli olduğu için onu ben alamadım. Yani benim hesabımda sistemde olarak kaldı ama ben onları kendi cebimden vermek zorunda kaldım. Sistemde bulunan ve çekemediğim 850 bin dolar içinde başka bir üyenin parası yok. Öyle bir şey olma ihtimali de yok. Çünkü her giren üye sistemde kendi hesabını oluşturur. Kendi hesabına yükleme yapar yani orada ortak bir havuz modeli değil herkesin kendisine ait bir hesabı var. Yani orada herkesin kalan para kendi yüklediği paradır. Kendinin kazancı olan paradır. Kimsenin parası kimsenin parasına karışmaz. Herkesin hesabı orada ayrıdır. Aynı normal banka hesabı gibi yani kişilerin oradaki kalan hesabı, kendi hesabında kalan paradır. Başkasının hesabına karışma imkanı olmaz” dedi.

Tost Mağdurları Harekete Geçecek! (7)

“BENİM DİREK DAVET EDİP SİSTEME DAHİL ETTİĞİM 35 KİŞİ VAR”

Doğan açıklamasında, “Ben yakın çevremin yani referansımla üye olanların zararını karşılayacağım. Çünkü ben o şekilde davet ettim. Çünkü insanları bundan daha önce bilmediği bir sisteme davet etmek, insanların güvenme sıkıntısı olduğu için o şekilde davet ettim. Yani dedim ki, ‘Böyle bir uygulama var, ben böyle kazandım, kendi kazancım ama sizde girerseniz risk 1 aylıktır çünkü 1 ay sonra yatırdığınız parayı olabiliyorsunuz. Kâr ettiğiniz meblağla devam edebiliyorsunuz’ diye o şekilde arkadaşlara sözlü olarak hepsine teminat verdim. Dediğim gibi şuanda da herhangi birinden bir şikayet gelmedi. Benim direk davet edip sisteme dahil ettiğim 35 kişi var. Düğün salonuna davet edilen 700 kişinin zararını karşılama gibi bir ihtimal yok. Çünkü ortada öyle bir para yok. Yani neticede gruplardan yazılıyor, WhatsApp gruplarında falan. Artık bilgi eksikliğimi, art niyet mi bilemiyorum paralarının hepsinin bende toplandığı gibi bir mana çıkartmaya çalışıyorlar. Böyle bir şey söz konusu değil. Çünkü herkesin yatırdığı para kendi hesabında olan paradır. Şuanda hepsinin tost hesabında zaten o meblağlar duruyor. Tek sıkıntıları çekememeleri. Yoksa yani onların topladığı paraların bana gelme gibi bir ihtimali olmaz, olamaz. Bunu hepsi biliyor” şeklinde konuştu.

“ÖYLE BİR ŞEY KESİNLİKLE SÖZ KONUSU DEĞİLDİR”

Kayhan’ın “Geçen hafta uygulamanın ‘100 dolar yatırana 100 dolar vereceğiz. 300 dolar yatırana 300 dolar vereceğiz’ şeklinde 1 kampanya yapmış olduğunu ve bunu benim bildiğimi iddia ediyorlar. Bu kampanya için evini, arabasını satıp yatıranlar olmuş. Çünkü birebir veriyor diye. Sonrasında da çekim kanalları durmuş. Kampanya yapılacak ve ödeme kesilecek” sorusuna da cevap veren Doğan, “Böyle bir bilgim olsa bunu ilk önce ben kullanırım sonra arkadaşlarla, sonra herkesle paylaşırım. Benim öyle bir bilgim olmuş olsa ben kendim en azından birinci yakın çevreme söylemez miyim veya ben kendim çıkmaz mıyım sitemden? Öyle bir şey mümkün mü? Yani atıyorum bu eve roket atacağız, tamam ben balkonda durayım. Bu mantıklı mı sizce? Bu sistemin batacağını bilmiş olsam bunu milletle, insanlarla, çevremle çünkü bu tost uygulamasındakilerin birçoğu benim yakın veya uzak akrabam, arkadaşım, köylüm, tanıdığım insanlar. Yani böyle bir şeyi bilip de onlara söylememek, paylaşmamak mümkün mü yani insanlıktan o kadar mı koptuk temelli. Öyle bir şey kesinlikle söz konusu değildir. Çünkü öyle bir şey olmuş olsa en azından kendim çekilirdim, en azından aile üyelerim çekilirdi. Çünkü aile üyelerim hala yönetimde. Hala WhatsApp gruplarına girerlerse görürler arkadaşlar hala benim aile üyelerim var sistemin içinde.”

Tost Mağdurları Harekete Geçecek! (5)

Kayhan’ın “Sanırım 2 gün önce WhatsApp grubu kuruldu. Mağdurlar sizin yani İlhan Doğan’ın onları mağdur ettiğini söylüyor. Sizin mağdur ettiğinizi söylüyor. Sizde diyorsunuz ki bende mağdurum” sorusunu da cevaplayan İlhan Doğan, “Şimdi ben size sistemi anlatıyorum. Sistemin içinde olan herkes aynı kazancı oranında mağdurdur. Yani sisteme önceki girenler çok kazanmıştır, çok mağdurdur. Yeni girenler yeni girmiştir az mağdurdur. Yani sistemde yarısı mağdur yarısı mağdur olmama durumu gibi bir söz konusu olamaz. Çünkü sistem hepimize aynı anda kapandı. Senin içinde 30 doların varken kapandı. Benim içinde 800 bin dolarım varken kapandı. Ötekinin 3 bin doları varken kapandı. Neticede mağduriyeti siz nasıl tanımlarsınız. Mağduriyet varsa sistemdeki herkes için geçerlidir. Çünkü benimde içerde paramın gideceğinden, sistemin kapanacağından bilgim olmadığı için aynı mağduriyet arkadaşlar kadar benim içinde geçerlidir” dedi.

Doğan Kayhan’ın “Burada en çok mağduriyet yaşayanlar, özellikle son 1 -2 hafta içerisinde sisteme girenler. Zaten eski girenlerin çoğu anaparasını almış, kârdan zarar ettiklerini söylüyorlar” sorusuna ise şu şekilde yanıt verdi: “Yeni giren arkadaşlara bu işin riski, kâr getiri analizi güzel yapılmış olsaydı belki o arkadaşlarda mağdur olsalar bile bunu hesap ettikleri için mağduriyetleri o kadar büyük olmayacaktı. Şimdi ‘Varınla yoğunla bu işe gir’ demek farklıdır, 50 dolarla gir demek farklıdır. 50 dolarla insanları makul seviyede, makul şekilde davet etselerdi mağduriyetleri belki bu boyutlara çıkmazdı. Oluşan mağduriyetlerde çevre tarafından telafi edilecek boyutta olurdu.”

Tost Mağdurları Harekete Geçecek! (6)

Doğan diğer soruları ise şu şekilde yanıtladı: “Yani ekstra paralarımız olmadı fazla ama belirli dönemlerde üye komisyonları gelmeye başladı. 1-2 kalemde en son maaş olarak yatırmışlardı benim hesabıma. Ama öyle büyük meblağlar değil. Onlarda neticede küçük meblağlar. Başka şehirlere gittim. İstanbul’a gittim çünkü benim ailem orada olduğu için bir kısım. Oraya gitmişken de orada Yozgat’tan bizi duyan insanlar, sisteme girenlerden bahsediyorum. Sisteme girmemişlerle benim hiçbir diyaloğum olmadı, olmazda. Sisteme girmiş arkadaşlar dedi ki, ‘Bu konu hakkında kafamıza takılan sorular var’. Onlarla da küçük çaplı 10-15 kişilik gruplar 1-2 görüşmemiz oldu. Diğer illerde değil Türkiye’de temsilcimiz yok. Sadece ben WhatsApp kurduğum için o şekilde algılanıyorum. Ben Türkiye temsilcisi değilim resmi olarak. Ama benle iletişime geçtiği için şirket dedi ki, ‘Böyle sıkıntı yaşayan arkadaşlar var. Şifresini unutanlar, giriş, para çekme şifresini unutanlar var. E-postasını hatırlamayanlar’. Ben bu mağduriyetleri gidermek için bir WhatsApp grubu kurdum ve WhatsApp grubunda yöneticiyim sadece. Yani tost uygulamasında bir yöneticiliğimiz yok. WhatsApp grubunda düzeni sağlamak için ve o düzeni sağlamak için ben yöneticiyim. Para yatırmada, para çekmede sıkıntı yaşayan arkadaşların sıkıntısını giderebilmek içinde oradaki bilgili arkadaşları yönetici olarak atadık ki diğer arkadaşlara, sıkıntı yaşayan arkadaşlara yardımcı olması için. Onun haricinde bizim yöneticilikte bir resmiyetimiz yok bu ülkede.  Amerika Nevada merkezli bir şirketin uygulaması. Benim şirketle bir iletişimim var. Ben 30-40 kişilik bir gruba ulaşınca ben söyledim ekipte sıkıntı yaşayanlar var. Bu konularda nasıl yardımcı olacağımızı sordum. O da dedi ki bana ‘Şirketin ürün temsilciler var’. Yani kullanıcılarla irtibat sağlayan. ‘Bir WhatsApp grubu kur’ dedi. Grubu kurdum. Beni davet eden arkadaş Almanya’daki, o yönetici arkadaşı gruba aldı ve o Coco’yla iletişimimiz o şekilde aldı. Coco’dan önce başka yöneticilerde vardı. İletişimimiz o şekilde oldu. Sadece WhatsApp’ta bize yardım amaçlı bir iletişim oldu. Onun haricinde resmi olarak telefon üzerinden bir görüşmemiz veya görüntülü bir görüşmemiz olmadı. Sadece WhatsApp’ta yazışmayla irtibat kurabildik. Hala görüşmüyoruz ki zaten görüşebilsek bu kadar sıkıntı yaşanmayacak. 3-4 gün önce irtibat koptuğu için bu kadar kargaşa oldu”

Hala şirket sahipleri ile görüşüyor musunuz sorusunu da yanıtlayan Doğan, “Zaten görüşebilsem bu kadar sıkıntı yaşanmayacak. Yani üç gün veya dört gün içinde irtibat kurulduğu için bu kadar kargaşa. En azından görüşebilsek, hani battıysa eyvallah batmış olabilir. Battıysa veya açılacaksa ya da işte bir hafta sonra düzelecekse, görüşme olup da bunu anlatırsa en azından derse, ben de bunu en içten samimiyetimle söylüyorum, açarım tüm gurupları aktif eder derim ki arkadaşlar, bizim gittiğimiz yolda böyle bir tıkanma oldu. Bizim iletişimimiz kesildi ve 3 4 günlük sıkıntı bu yüzden meydana geldi” diye konuştu.

Kayhan’ın “Amerika’daki tost uygulaması firmasıyla neticede bir iletişim kaynağınız var, yarın adli makamlar isterse verecek misiniz” sorusunu da yanıtlayan Doğan, “Resmi bir iletişim kaynağımız yok sadece whatsapp uygulaması üzerinden iletişim kuruyoruz. Onun dışında aktif olayan bir telefon numarası var. İsterlerse veririz. Hiçbir şekilde yüz yüze gelmedik öyle bir şey mümkün olmadı” dedi.

Moderatör: Yasin Nazım Kayhan
Kamera - Kurgu: Hüseyin Buğdaycı

Muhabir: Melike Aslı Arslan-Sema Nur Koçaker