Yozgat Türkiye’nin önemli tarım bölgelerinden birisi olmasına karşılık, sektörde istihdam oranı oldukça düşüktür.
Sektörün gelişmesi noktasında bugüne kadar ciddi adımların atıldığını göremediğimi söyleyebilirim. Her ne kadar adım atılmaya kalkışılıp, bir şeyler yapılmak istenilse de sonu gelmediği veya getirilmediği için o adımları atılmadı sayıyorum.
Şu anda Türkiye’de eğitim sistemi tarntışılıyor. Eğitim sisteminin 4+4+4 veya 8+3 olup, olmaması o kadar önemli değil, ister öyle yapın, ister başka şekil. İçerisini dolduramadıktan sonra hiçbirisinin anlamı yoktur, olmayacaktır.
Sistemden önce eğitimde zihniyet değişikliğine gidilmesi gerekir. Merkezi idarenin almış olduğu kararlar, hazırlamış olduğu eğitim programları öğrenciye deklere edilirken, mahalli özelliklerin de sisteme dahil edilmesi gerekir.
Modern Matematik yeni uygulamaya konulduğunda lise öğrencisiydim. Temel eğitimimiz olmadığından lisede modern matematik dersi bize çok ağır geliyordu, o yüzden klasik eğitimden yana bir tavır sergiliyorduk.
Birgün arkadaşlarımızdan birisi matematik öğretmenimiz olan Adnan Menderes’e sordu, ‘‘Hocam ben liseyi bitirince bira fabrikasında işçi olarak çalışacağım. Arkadaşım, tarlada tahıl ekecek, diğer arkadaşım yumurtacılık yapacak. Bu modern matematikte yumartaları nasıl toplayacağız, bira şişelerini nasıl alt alta koyacağız?’’ gibi bir soru yöneltmişti.
Her ne kadar dersi kaynatmaya yönelik bir çıkış olsa da, temelde doğru bir çıkıştı, arkadaşımınki...
Tarlada çalışacak birisinin matematik ne işine yarar?...
Günümüze geldiğimizde de durum aynı. Yozgat’ta bir sürü meslek lisesi var, bazı meslek liselerinde verilen eğitimi alan öğrenciler mezun olduklarında ne iş yapacaklarını kendileri bile bilmiyor, kimse dönüp, yüzlerine bakmıyor...
O halde eğitim sisteminin kaç çarpı kaç olacağından ziyade, mezun olan öğrencilerin, gençlerin hangi meslek dalında faaliyet göstereceklerini öğrenmelerine, bilgilerini, becerilerini geliştirmelerine yönelik bir eğitim sisteminin devreye sokulması gerekir...
Merkezi eğitim sisteminin yanında mahalli önceliklerinde eğitim sistemine dahil edilmesi gerekir, diye düşünüyorum...
Yozgat tarım kenti, hayvancılıkla uğraşan insanlar, aileler var...
O halde Yozgat’ta meslek okullarında tarım ve hayvancılığa yönelik bir bölümün açılması gerekir. Veya, Yozgat’ta ihtiyaç duyulan diğer iş kollarına ara eleman yetiştirmek üzere mahalli otoritenin devreye girip, meslek okulları bünyesinde talebe bağlı bölümlerin açılmasını sağlamasına imkan verilmelidir.
Eğitimde amaç diplomalı işsizler yetiştirip, sokaklara salmaksa o zaman ‘‘Ne yaparsanız, yapın!’’ önemi yok...
Yok eğer eğitimde amaç, mezun olan gençleri meslek sahibi yapmak, iş sahibi yapmak ise o zaman bu yönde bir çalışmanın devreye sokulması gerekir...
Sonuç itibariyle şuanda yapılan tartışmaların hepsi hikayeden ibaret. Sistem ne olursa olsun, kafalar değişmeden bir şey olmaz...