Alcı Köyü’nün bir ilkokulu vardır. Görenler bilir. Yaklaşık 20 dönüm bir alana inşa edilmiş, önünde yüzlerce meyvesi olan bir bahçesi, sulama kuyusu, iç açıcı görüntüsüyle güzel bir okul. 1970’li yıllarda eğitim görürken şimdi hiç rastlamadığım Eğitsel Çalışmalar diye bir ders vardı. Ben ve benim jenerasyonum fen bilgisini, doğa sevgisini, el becerisini, ürün elde etmeyi, yaşama sevgisini o derste öğrendik.
Kazmalarımızı küreklerimizi alır ağaçların diplerini beller, otlarını yolar, kanallardan su getirir, güçsüz bırakan dallarını budar, hayvan ve haşarattan korurduk. Meyve zamanı geldiğinde emeğimizin ürünüdür deme keyfiyle tadardık. Köylülerimize ikram eder, acaba buraya başka ne gibi bir meyve dikebiliriz düşüncesiyle tartışmalar yapardık. Bahçedeki boş alanlar gözümüze çirkin gelir adeta tırmalardı.
Bitkinin yetişmesi için gerekli ortamların hava, su, güneş ve topraktan ibaret olduğunu uygulayarak öğrenir, unutmayacak şekilde donanım edinirdik. Öğrendiklerimizi kendi bahçemizde de uygular, başarılı örnekleri pratiğe yansıtırdık.
Onlarca formülün içinde boğulan ve uçucu bilgilerle donanan şimdiki öğrencilerin pratiğe hiç yansıtmadıkları bir sürü bilgiden görüyoruz ki ne biz ne de onlar yararlanabiliyor. Eğitim sistemimizi çoğu kişi eleştiriyor ama, binlerce çözümden bir tanesini bile öneremiyorlar.  Kalıcı bilgiler ve çözümsel bir yaklaşım için işte basit ve uygulanabilir bir örnek. Şimdi görünce kaçan çocukların yaşındayken bize solucanların, dana burnunun, karınca vs. gibi hayvanların mineralli topraklarda barınabildiklerini anlatırdı öğretmenimiz. Bugün bakıyoruz yeşil alanlarımız, ağaçlık mekanlarımız yarı yarıya azalmış, tembellik ve rehavet çökmüş, yönlendirme yeteneği zayıf görevlilerin çare olamadıkları kurak bir yolculuk başlamış endişe dolu gözlerle izliyor hiçbir şey yapamıyoruz.
İmece usulünün kırsal alanlarda canlanması, fen derslerinin uygulamalı ve üretken olması, yaşlı ve itibarlı kişilerden ürün yetiştirilmesi konusunda organize yetkiyle donatılıp bilgi alınması, meyve, sebze ve alternatif ürünler yetiştirilip toprak tahlilleri yaptırılması kırsal alanda kalkınmanın başlangıcı olacak, kaynaşma ve dayanışma kuvvetlenip daha kalıcı bilgilerle donanımlı öğrenciler yetiştirilebileceği bilinmelidir.
İşte Eğitsel Çalışmalar dersi diye bir örnek.
Saygılarımla..