Buna göre, 1 Ocak 2025 itibarıyla kağıt ortamında tutulan birçok ticari defterin yerini, elektronik ortamda tutulan e-defterler alacak.
İlgili tebliğe göre, envanter, karar defteri ve ortaklar pay defteri hariç, yevmiye defteri ve defteri kebir gibi temel ticari defterlerin artık elektronik ortamda tutulması zorunlu hale gelecek.
Yeni düzenlemeye uymayan vergi mükellefleri, idari işlemler ve cezalarla karşı karşıya kalacak. Elektronik ortamda tutulmayan yevmiye ve defteri kebir defterleri geçersiz sayılacak ve mükellefler cezai işlemlere tabi tutulacak. Vergi mükelleflerinin, cezalı duruma düşmemek için 1 Ocak 2025’e kadar e-defter başvurularını tamamlamaları gerektiği vurgulanıyor.
Yozgat Serbest Muhasebeciler ve Mali Müşavirler Odası Başkanı Harun Evcimen, vergi mükelleflerine uyarıda bulunarak, tüzel kişiliklere sahip işletmelerin mali mühür temin işlemlerinin zaman alacağına dikkat çekti.
Başkan Evcimen, "Mali mühür temin süreci uzun sürdüğü için tüzel kişiliklerin başvurularını bir an önce yapmaları gerekmektedir. Aksi takdirde mağduriyet yaşanabilir" dedi.
Yeni düzenleme beraberinde bazı belirsizlikleri de getirdiğini belirten Evcimen, “Bazı mükellef gruplarının, bilanço esasına göre defter tutmalarına rağmen kurumlar vergisinden muaf oldukları belirtiliyor. Faaliyet göstermeyen ancak bilanço esasına göre defter tutmak zorunda olan işletmelerin de bu geçiş sürecinde zorluklarla karşılaşabileceği ifade ediliyor” diye konuştu.
Evcimen, mükellefler için kademeli geçiş imkanı sağlanmasının faydalı olabileceğini belirterek, "Bazı işletmelerin e-defter uygulamasına geçişte zorluklar yaşayacağını göz önünde bulundurmak gerekirdi" diye konuştu.
Evcimen, “1 Ocak 2025'ten itibaren muhasebe işlemlerinde büyük bir dikkat gerekeceği vurgulanıyor. Vergi mükelleflerinin, banka, çek, senet ve kredi işlemleri gibi tüm finansal verilerini her ay sonunda düzenli olarak mali müşavirlerine iletmeleri gerektiği ifade ediliyor. Çünkü e-defter ortamında tutulan muhasebe kayıtları, bir sonraki ay Maliye Bakanlığı'na gönderilecek ve geriye dönük herhangi bir değişiklik yapma imkanı bulunmayacak” dedi.
Mali müşavirlerin iş yükünün artacağına dikkat çeken Evcimen, "Bir e-defter mükellefinin işlemleri en az 3-4 gün sürecektir. Bu nedenle, bir mali müşavir ofisinde hizmet verebileceği müşteri sayısı 25-30 ile sınırlı kalabilir" dedi.
Evcimen, “vergi mükelleflerinin daha sağlıklı ve zamanında muhasebe hizmeti alabilmesi için mali müşavirlerle daha sık iletişimde olmalarının gerektiği belirtiliyor” şeklinde konuştu.
E-Defter ve e-fatura düzenlemeleri ile birlikte, muhasebe verilerinin dijital ortamda tutulacak olması, ilgili idarelerin denetim süreçlerinde de değişikliğe yol açacağını dile getiren Evcimen, “İleriye dönük olarak yapay zeka teknolojilerinin kullanılmasıyla, mükelleflerin vergi beyannameleri ve defterleri, daha hızlı ve daha sık incelenebilecek. Bu durumun, mükelleflerin mali müşavirlerine belge ve veri akışını daha hızlı sağlamalarını gerektirecek” dedi.
Evcimen, “12 Kasım 2024 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan bir diğer düzenleme ise, kağıt faturaların yerine e-fatura ve e-arşiv faturaların zorunlu hale gelmesi. Yeni düzenlemeye göre, e-fatura mükellefi olmayan işletmelerin düzenlediği e-arşiv fatura düzenleme sınırı 6 bin 900 lira iken, bu tutar 1 Ocak 2025’ten itibaren 3 bin liraya düşecek. 2026 yılından itibaren ise tutarına bakılmaksızın tüm faturaların e-arşiv fatura olarak düzenlenmesi zorunlu olacak” diye konuştu.
Vergi mükelleflerine bu yıl sonuna kadar dikkatli olmalarını tavsiye eden Evcimen, "Mükellefler, işlemlerini ay sonuna bırakmadan ve ceza ödemek zorunda kalmadan, mali müşavirleriyle görüşerek gerekli başvuruları ve işlemleri bir an önce yapmalıdır. Bu yıl sonu vergi mükellefleri için alışılmışın dışında bir dönemeç olabilir, bu yüzden gerekli hazırlıkların erkenden yapılması büyük önem taşıyor. E-defter ve e-fatura uygulamalarıyla birlikte ticaret hayatı dijitalleşirken, vergi mükelleflerinin yeni düzenlemelere uyum sağlaması için önümüzdeki süreçte daha fazla özen göstermeleri gerekecek” ifadelerini kullandı.