4+4+4 eğitim modelinin son dört yılıyla ilgili ortaya çıkan sorunlar, bakanlık tarafından yapılan bir toplantıda ele alındı. Eğitimde yapılacak değişiklikler için atılacak adımların temelini atan bu toplantı, aynı zamanda eğitim politikalarındaki önemli dönüşüm sürecinin de sinyalini verdi.
MEB, 4+4+4 EĞİTİM SİSTEMİNİ GÖZDEN GEÇİRİYOR
MEB, Türkiye’deki eğitim sisteminin geleceğine dair önemli bir tartışma başlattı. Bakanlık, özellikle 4+4+4 modelinin son dört yılıyla ilgili yaşanan sorunları masaya yatırdı. Millî Eğitim Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Faruk Yelkenci, Enstitü Sosyal tarafından İstanbul’da düzenlenen “Türkiye’de Lise Eğitiminin Dönüşümü” başlıklı çalıştaya katıldı. Çalıştaya bakanlık temsilcilerinin yanı sıra eğitim akademisyenleri, sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri, eğitim araştırmacıları, eğitim yönetimi uzmanları, öğretmenler ve okul yöneticileri de katılarak görüşlerini paylaştı. Bu çalıştayda, 4+4+4 sisteminin geleceği ve olası değişiklikler üzerine kapsamlı bir değerlendirme yapıldı.
BAKAN YARDIMCISI YELKENCİ: "DEĞİŞİKLİK GEREKİYOR"
Çalıştayda açılış konuşması yapan Millî Eğitim Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Faruk Yelkenci, eğitim sisteminin önemli bir parçası olan 4+4+4 sisteminin son dört yılıyla ilgili ciddi sorunların bulunduğunu ifade etti. Yelkenci, “4+4+4 sisteminin son dört yılıyla ilgili bir şey yapılması gerektiği konusu son zamanlarda herkes tarafından tartışılıyor. Burada bir sorun olduğu noktasında mutabakat var” dedi. Ancak, değişikliklerin sadece kademenin süresiyle sınırlı olmadığına dikkat çeken Yelkenci, bu tür bir değişikliğin pek çok farklı boyutu etkileyeceğini vurguladı. Yelkenci, “Bu konuda herhangi bir angajmanımız yok. Tartışmalar sonrası ne olacak, bunu görmek istiyoruz. Oturup daha derinleştirip en iyisini yapmaya çalışacağız” ifadelerini kullandı.
Eğitim politikalarının birçok parametreyi etkilediğini belirten Yelkenci, bu yüzden değişikliklerin dikkatli ve titiz bir şekilde planlanması gerektiğinin altını çizdi. Yelkenci, 4+4+4 sistemine dair yapılan tartışmaların yanı sıra bu süreçte toplumun farklı kesimlerinden gelen görüşlerin de dikkate alınması gerektiğini söyledi. Bakan Yardımcısı, eğitimde yapılacak değişikliklerin sonuçlarının uzun vadede önemli etkiler yaratacağını belirterek, “Eğitim politikalarında sonucu belirleyen çok fazla parametre var. Bu sebeple çok iyi tasarlanmış programlara ihtiyacımız var. Bu tür toplantıları destekliyoruz” dedi.
EĞİTİMDE ÖĞRENCİ MOTİVASYONU SORUNU
Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ali Fuat Arıcı, 4+4+4 sisteminin zorunlu eğitim ile ilişkilendirilen şartlarının, günümüzde geçerliliğini yitirdiğini belirtti. Arıcı, özellikle isteksiz öğrencilerin diğer öğrencilerin motivasyonlarını olumsuz yönde etkilediğini ve bu durumun okullara aidiyet duygusunu zayıflattığını ifade etti. Arıcı, mevcut sistemde öğrencilerin kendi eğitim süreçlerine dair daha fazla söz hakkına sahip olması gerektiğini savundu. Arıcı, “İsteği olmayan öğrenciler, diğer öğrencilerin motivasyonunu da düşürüyor. Bu da okullara aidiyetin azalmasına yol açıyor” dedi.
MATEMATİK EĞİTİMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLER
Boğaziçi Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Oğuz Köklü ise, lise eğitiminin süresiyle ilgili önemli bir değerlendirme yaptı. 4 yıllık lise eğitiminin öğrencilerin eğitimdeki başarısını doğrudan etkileyip etkilemediğini tartışan Köklü, özellikle matematik gibi derslerde bu sürenin etkisini sorguladı. Köklü, “Lise eğitimi dört yıl olduğu için daha çok matematik öğretemiyoruz” diyerek, bu durumun eğitimdeki kalitenin artırılmasına engel teşkil ettiğine dikkat çekti. Köklü, lise eğitim süresinin uzatılmasının eğitimdeki niteliği iyileştirmediğini belirterek, eğitimde sürelerin yanı sıra içeriklerin de etkin bir şekilde gözden geçirilmesi gerektiğini söyledi.
BAKANLIK TEMSİLCİLERİ NOT ALDI
Toplantı boyunca Millî Eğitim Bakanlığı temsilcilerinin katılımcıların önerilerini ve tartışmaları dikkatle not aldığı gözlendi. Çalıştayda, eğitim sisteminin iyileştirilmesine yönelik çok sayıda öneri sunulurken, özellikle eğitim sürecindeki öğrenci odaklı değişikliklerin önemine vurgu yapıldı. Eğitim politikaları üzerinde yapılacak değişikliklerin, hem akademik hem de pratik açıdan kapsamlı bir şekilde ele alınması gerektiği ifade edilen toplantıda, bu tür tartışmaların daha derinleşerek ilerlemesi gerektiği belirtildi.
Millî Eğitim Bakanlığı, eğitim sistemindeki bu önemli değişiklikleri hayata geçirmek için paydaşlarla olan diyaloğu sürdürecek ve eğitim politikalarındaki dönüşümü daha da derinleştirecek. Eğitimdeki bu dönüşüm sürecinin, hem öğrenciler hem de eğitimciler açısından uzun vadede önemli etkiler yaratması bekleniyor.