Son yıllarda otomobillerde yaygın olarak kullanılan LPG tanklarının yanıcı ve patlayıcı bir gaz olması nedeni ile dönüşüm sistemlerinde güvenlik ve denetimin önemli olduğu vurgulandı.
    Yozgat Makine Mühendisleri Odası Başkanı Özcan Göçümlü, teknolojik yenilenmenin en hızlı ve en etkin şekilde uygulandığı sektörlerin başında olan otomotivde, petrol kaynakların azalmasıyla birlikte alternatif arayışlar sonucu 1930 yılında ortaya çıkan ve ülkemizde de son 15 yılda yaygın hale gelen LP dönüşümüyle ilgili önemli açıklamalarda bulundu.
    Göçümlü, LPG dönüşüm sistemlerinin uluslararası ECER67 ve TSE standartlarına uygun olması, montaj firmasının yetkili ve montajı yapan teknisyenin eğitilmiş olması, gerekli bakım ve periyodik kontrollerinin yapılması ile çevreci, ekonomik ve güvenli sistemler olduğunu söyledi.
    LPG tankları binek araçlarda bagaj bölümüne, kendine orijinal sehpası üzerine montajı yapılması gerektiğini söyleyen Göçümlü; “Ayrıca tank en az iki adet orijinal bağlama kayışı ile sıkı sıkıya gerdirilerek bağlanmalıdır. LPG tankları, dış etkilerden korunması için epoksi boya ile boyanmaktadır.
    Bugün sizlere LPG‘li araçlarda kullanılan tankların kullanımı ile ilgili bilgiler paylaşmak istiyorum. LPG‘li araçların dönüşümünde kullanılan tankların kullanım ömrü 10 yıldır. LPG‘nin korozyon etkisi 10 yıl olarak belirlendiğinden, ömrü dolan tankın değiştirilmemesi durumunda patlama riski oluşturmaktadır. Kullanım ömrü dolan tankların ve diğer gerekli tüm tadilatların yetkilendirilmiş otogaz dönüşüm firmaları tarafından değiştirilmesi gerekir. Değiştirilmeyen her tank, pimi çekilmiş bomba özelliği taşımaktadır. Bu nedenle ömrünü tamamlamış LPG tanklarının kullanımı halkımızın can ve mal güvenliğini tehlikeye sokmaktadır. Tankların çarpma sonucunda yırtılması ve patlaması söz konusu değildir.
    LPG tankı basınçlı kaplar statüsünde 2 tip tank vardır. A ve B tipi olmak üzere bu tanklardan yüksek basınca dayanıklı B tipi tankların kullanılması tercih edilmektedir” dedi.
    Araçların LPG’ye dönüşmesinde dikkat edilmesi gereken hususlar hakkında bilgi veren Göçümlü, şu bilgileri verdi:
    “Halkımızın araçlarını LPG‘ye dönüştürürken dikkat etmesi gereken bazı önemli bilgileri de paylaşarak sözlerimi tamamlamak istiyorum:
    Tanktan sürekli LPG çekişi nedeniyle tank dış yüzeyinde terleme ve nemlenme meydana gelir. Tank boyası herhangi bir nedenden dolayı bozulmuş veya yıpranmış ise tankın bu bölgelerinde korozyon oluşur. Bu korozyon zamanla tankın delinmesine neden olabilir. Bunun önlenmesi için tankın yıpranan boyaları temizlenerek bu bölgelerin yeniden epoksi boya ile boyanması sağlanmalıdır.
    Aracın hareketli olması nedeni ile LPG tankı her gün sayısız titreşime maruz kalır. Bunun sonucunda tankı sabitleyen kayışlarda gevşemeler meydana gelir. Bağlama kayışlarının gevşemesi sonucunda LPG tankı hareket ederek bağlantı ayarlarının bozulmasına neden olmaktadır. Bu durum ise LPG tankı üzerinde bulunan multivalfin çalışma açısının bozulmasına ve bakır boruların zorlanarak kırılmasına neden olur. Bu nedenle LPG tankı bağlama kayışları sık sık kontrol edilmeli, gevşeyen kayışlar gerdirilerek tank sabit duruma getirilmelidir. Eğer bağlantı kayışlarının gevşemesi sonucu LPG tankı yerinden hareket etmiş ise mutlaka yetkili LPG servisine gidilerek tankın multivalf montaj açısına uygun olarak yerine sabitleme işleminin yaptırılması gerekmektedir.
        Halkın can ve mal güvenliğini düşünerek bir kamu hizmeti olarak yaptığımız LPG‘li araçlar üzerinde yaptığımız denetimler Şubemize bağlı "araç kontrol istasyonları"nda devam etmektedir. Aracınızın LPG tesisatından herhangi bir şüphe duymanız durumunda, kontrol istasyonlarımızda ilgili standart ve yönetmelikler çerçevesinde uzman makine mühendisi tarafından aracınızı ücretsiz olarak kontrol etmekteyiz.
    Tanklara aktarılan yakıt miktarı tankın %80‘i kadar dolu olmalıdır. Yüzde 80‘inin üzerinde doldurulması halinde tehlike oluşturabilir. LPG kullanan araç sahiplerinin mutlaka 3-4 günde bir karbüratörlü araçlarda benzinli bölümünü de 5 dakika süre ile devir daim yaptırması gerekmektedir. Bu çalışmayı yapmadığı sürece benzinli bölümün yakıt hortumunda kullanılmamaktan dolayı çatlama meydana gelebilmektedir. Dolayısıyla araçlarda patlama riski potansiyeli artmaktadır.
       LPG kullanan tüm araç sahiplerini sizler aracılığıyla bilgilendiriyoruz. LPG dönüşümlü araç kullanan araç sahipleri araçlarındaki LPG tankının imalat tarihini kontrol etmelidir. Eğer tankın kullanım süresi dolmuş ise yetkili LPG dönüşüm firmalarına giderek LPG tankını değiştirmelidirler. Bu konuda vahim kazalar yaşanmaması için lütfen kullanım ömrü dolan LPG tanklarını değiştirelim. Duyarlılığımızı hem kendi can ve mal güvenliğimiz için hem de kent trafiğinde seyir eden diğer araçlar ve vatandaşlarımız için göstermeliyiz.
Editör: TE Bilişim