Artık kasko ve zorunlu trafik sigortası kapsamında pert kararı verilirken yeni kriterler esas alınacak. Yeni sistemle birlikte hem sigorta şirketlerinin yükü azaltılarak hem de hasarlı araçların durumu daha net şekilde belirlenecek.
YENİ SİSTEM NASIL İŞLEYECEK?
Yeni düzenlemeye göre bir araç, piyasa değerinin yüzde 60’ından düşük bir hasar aldıysa artık "pert" sayılmayacak. Bu durumda araç onarılacak ve tekrar trafiğe çıkabilecek. Hasarın tam oranı ise eksper raporları ile belirlenecek.
TAM HASAR VE AĞIR HASAR AYRIMI
Tam Hasar: Eğer aracın tadilat maliyeti (KDV dahil), aracın piyasa değerini geçerse araç tam hasarlı sayılacak. Bu durumda hurda tescil belgesi çıkarılarak sigorta şirketi tarafından tazminat ödemesi yapılacak.
Ağır Hasar: Onarım bedeli, aracın piyasa değerinin %60’ını aşarsa araç ağır hasarlı olarak değerlendirilecek. Eğer bu oranın altında kalırsa, araç pert sayılmayacak ve onarılıp tekrar trafiğe çıkabilecek.
İSTİSNALAR VAR
Her zaman %60 sınırı geçilmese bile, bazı hayati parçalar zarar gördüyse araç yine pert sayılacak. Bu parçalar arasında:
Şasi kolları
Marşpiyel, tavan ve göğüs sacı
Orta direkler
Hava yastıkları ve emniyet sistemleri
Elektrikli araç bataryaları ve ana enerji hattı
Kamyon ve çekicilerin sürücü kabinleri
gibi unsurlar bulunuyor. Bu parçalardan biri bile hasar almışsa araç doğrudan ağır hasarlı olarak kayıtlara geçecek.
ARAÇ SAHİPLERİ NE YAPMALI?
Ağır hasar durumunda araç, noter aracılığıyla trafikten çekilecek ve çekme belgesi sigorta şirketine teslim edildikten sonra tazminat işlemleri başlatılacak. Bu süreçte eksperler büyük sorumluluk