YOZGAT, uzun bir bekleyiş ve mücadelenin ardından 1 Mart 2006 tarihinde üniversitesine kavuştu. İsmi üzerinde, akademisyenlere getirilecek ayrıcalıklar gibi daha birçok konu tartışılırken, ‘Üniversite şehri’ olabilmenin gerekliliği üzerinde pek durulmadı. ‘’Arz-talep meselesi’’ denildi, ‘’Talep edilsin arzı da kolay olur’’ diye devam edildi. Yozgat’ta ‘Bozok’ adıyla bir üniversite kuruldu, kervan yola çıktı eksiklikler yolda yürünürken tamamlanmaya çalışılsa da Yozgat henüz üniversite şehri olabilme özelliğine bir türlü kavuşamadı. Bunun birden fazla nedenleri mevcut. Ama başlangıçtan itibaren önemli, özellikle çalışmalara da imzalar atıldı.

MESLEKİ EĞİTİM
Yozgat Bozok Üniversitesi, köy öğretmenlerine Mobil Laboratuvarda Mesleki Eğitim vermek üzere 2007 yılında, yani kuruluşundan bir yıl sonra hazırladığı projesini 2008 yılında uygulamaya koydu. Yozgat Bozok Üniversitesi, Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı Tarafından Desteklenen ‘Leonardo da Vinci Projesi’ kapsamında hazırlanacak Mobil Laboratuvar sayesinde köy okullarındaki Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerine Mesleki Eğitim verilmesi planlandı. Yozgat Bozok Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. İnci Varinli, Avrupa Birliği (AB) tarafından desteklenen ‘Leonardo Vinci Projesi’ çerçevesinde köy okullarındaki fen ve teknoloji dersi öğretmenlerine deneysel mesleki eğitim verilmesi hakkında bilgiler vererek, "Proje kapsamında bir mobil fen laboratuarı hazırlanacak. Yozgat'ın kırsal kesimlerindeki 6. 7. ve 8. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretmenlerine deneysel mesleki eğitim verilecektir. Eğitimi, üniversitemiz öğretim üyeleri ve proje ortağı kurumlardaki bazı bilim adamları verecek" dedi.

Projenin isminin, Mesleki Eğitim Programı Yenilik Transferi Projesi'nin MOBİLİM olarak kısaltıldığını ifade eden Rektör Varinli, ‘’Proje 2007 Aralık ayında başladı. Proje yürütücüsü Yrd. Doç. Dr. Mustafa Erol'dur. Proje dahilinde öncelikle projenin yurtdışı ortaklarıyla durum ve ihtiyaç analizi yapılacak, bir web sitesi hazırlanacaktır. Daha sonra mobil laboratuvar dizayn edilecek ve ekipman temini yapılacak. 2009 bahar aylarında kırsal kesimlerdeki öğretmenlere yönelik mesleki eğitim başlanılacaktır. Projenin pilot bölgesi Yozgat ili ve ilçeleridir. Öncelikli hedef grubu, ilköğretim 2. sınıf kademesindeki fen ve teknoloji dersi veren öğretmenlerdir. Dolaylı olarak bu projenin köy ve kasabalardaki yaklaşık 20 bin öğrencinin eğitimine fayda sağlanacağına inanıyoruz" diye konuştu.

Projenin 3 aşama olarak planladığına değinen Rektör Varinli, "Birinci aşamada, üniversitemiz öğretim üyeleri, müfredattaki deneyleri öğretmenlerle beraber yapacaklar ve öğretmenlerin sıkıntılarına çözüm getireceklerdir. İkinci aşamada, özellikle yurtdışındaki ortaklarımızın yaptıkları bilim ve eğlence imgeleri taşıyan ilginç gösteri deneyleri yapılacak ve öğretmenlerin tecrübe kazanmaları sağlanacaktır. Üçüncü aşama ise öğretim üyeleri, kırsal kesim okullarında görev yapan öğretmenlerle laboratuvarlarını daha etkili kullanılması için fayda sağlayacak" ifadelerini kullandı.

Rektör Varinli, projenin İngiltere Brisol Üniversitesi, Yunanistan Crete Üniversitesi, İtalya Sannio Üniversitesi, Portekiz Hands on Science Network yine İngiltere Lab in a Lorry olmak üzere 5 ortağının bulunduğunu sözlerine ekledi.

ÖĞRETMENE MOBİL EĞİTİM
Bozok Üniversitesince hazırlanan AB destekli ‘Modüler Mobil Eğitim, Fen ve Teknoloji Deneyleri’ başlıklı uluslararası projeyle ilgili alan çalışmalarına 2009 yılının Mart ayının ilk gününde başlanılması planlandı. Bozok Üniversitesinin Yozgat Milli Eğitim Müdürlüğü ile ortaklaşa yürüteceği proje kapsamında Türk Eğitim Vakfı’ndan kiralanan dorse Yozgat’a getirilerek, teknik donanımların montajına başlandı. Projede görev alacak akademisyenlere projeyle ilgili bilgi verildi. Yozgat Erdoğan Akdağ İlköğretim Okulu bahçesinde konuşlandırılan mobil tır dorsesinde deney malzemelerinin montajının tamamlanmasının ardından, il merkezi ile bağlı belde ve köylerindeki okullarda görev yapan fen ve teknoloji öğretmenleri uygulamalı eğitime alınacak. Proje yürütücüsü Bozok Üniversitesi Fizik Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Mustafa Erol, alan uygulamasına 2 Martta il merkezinden başlanıp 12 Hazirana kadar tüm ilçelerin ziyaret edileceğini, fen ve teknoloji öğretmenlerine uygulamalı eğitim verileceğini bildirdi. AB destekli proje kapsamında kurulan mobil fen laboratuvarında Yozgat’ın tüm ilçelerinde ve kırsal kesimdeki ilköğretim 6, 7, 8. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretmenlerine eğitim verileceğini belirten Erol, "Bozok Üniversitesi öğretim üyeleri ve proje ortaklarından bazı bilim adamlarınca mesleki eğitim verilecek. Böylece Avrupa ile bilimsel ve pedagojik bütünleşme sağlanıp yenilikler yaygınlaştırılacak. Deneysel mesleki eğitimle fen ve teknoloji öğretimine katkıda bulunulacak" dedi.

Yozgat Milli Eğitim Müdür Yardımcısı Oğuzhan Güneşer de il genelinde kırsal alandaki 223 fen ve teknoloji öğretmenine uygulamalı eğitim verileceğini söyledi. Güneşer, kalan zamanlarda da öğrencilere deney yaptırılacağını kaydetti.

PROJE UYGULAMASI
2 Mart 2009 tarihinde, Bozok Üniversitesi tarafından hazırlanan AB destekli 'Modüler Mobil Eğitim, Fen ve Teknoloji Deneyleri' başlıklı uluslararası proje kapsamında hazırlanan 'Mobil Eğitim Tırı' laboratuvarının açılışı törenle yapıldı. Yozgat merkez ve bağlı köylerinde görev yapan fen ve teknoloji öğretmenlerinin eğitimine başlanıldı. Yozgat Erdoğan Akdağ İlköğretim Okulu bahçesinde konuşlandırılan mobil laboratuvar tırı konteynırının açılışı nedeniyle düzenlenen törende konuşan Yozgat Valisi Amir Çiçek, öğretmenlerin teorik olarak yaptıkları deneyleri bu proje ile uygulamalı olarak yapabilme imkanı bulacaklarını söyledi.

Bozok Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. İnci Varinli de, 288 bin 808 avro olan projenin 212 bin 996 avrosunun AB fonlarından karşılanacağını ifade etti. Varinli, ''Proje kapsamında, kırsalda görev yapan fen ve teknoloji öğretmenlerine akademisyenlerimiz tarafından uygulamalı eğitim vereceklerdir'' dedi.

Varinli, proje için ‘Pilot Bölge' olarak seçilen Yozgat'ta tüm ilçelerin ziyaret edilip, belirlenen program kapsamında 223 öğretmene ulaşılacağını anlattı. Varinli, İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile ortaklaşa yürütülecek olan proje kapsamında 12 Haziran tarihine kadar tüm ilçelerin gezilip, öğretmenlere belirli dönemler dahilinde eğitim verildikten sonra, kapanış programıyla genel bir değerlendirmenin yapılacağını sözlerine ekledi.

Proje yürütücüsü Bozok Üniversitesi Fizik Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Mustafa Erol ise, törende katılımcılara proje ve projeyle ilgili yürütülecek çalışmalar hakkında bilgiler verdi. Erol, ''Türkiye'de fen ve teknoloji eğitimi imkanları bakımından kıyaslandığında, kırsal ve kentsel alanlar arasında büyük bir eşitsizliğin olduğu görülmektedir. Bu eşitsizliğin giderilememesinin önemli sebeplerinden biri fen ve teknoloji dersi öğretmenlerine deneysel mesleki eğitim verilmemesidir'' diye konuştu.

Erol, proje kapsamında mobil fen laboratuvarı hazırlayarak, Yozgat'ın kırsal kesimindeki İlköğretim okullarında görev yapan 6. 7. ve 8. sınıflar fen ve teknoloji dersi öğretmenlerine mesleki eğitim verilerek, bu açığın kapatılacağını, Avrupa ile bilimsel ve pedagojik bütünleşmenin sağlanıp, yeniliklerin yaygınlaştırılacağını, deneysel mesleki eğitimle fen ve teknoloji öğretimine katkıda bulunulacağını anlattı. Kırsal alandan eğitime dahil edilen öğretmenlerinde hazır bulunduğu törende, konuşmaların ardından mobil laboratuvarın açılışı yapıldı, deney malzemeleri hakkında il yöneticilerine bilgiler verildi.

KÖYLERİ GEZİYOR
Yozgat Bozok Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi'nde görev yapan Prof. Dr. Mustafa Böyükata da, kırsalda yaşayanların eğitim düzeylerini yükseltilip, bilimsel çalışmalar yapmasına yönelik başlatılan geleneği günümüzde de sürdürüyor. Fizik profesörü Böyükata, toplumsal değerler ve dezavantajlı çocuklarla ilgili çok sayıda çalışmaya imza attı.  Şimdi de köy köy gezip, çocuklara moleküler fiziği anlatarak deneyler yapıp, geleceğin Aziz Sancarlarını arıyorlar. Prof. Dr. Mustafa Böyükata, “Ben de köy çocuğu ve köy okulu mezunu olduğum için, köy çocuklarının benim gözümde çok özel bir yeri var. ODTÜ'den arkadaşlarımı, hocaları, bürokratları da alıp köylere gidiyorum. Kütüphaneler kurup, çocukların ihtiyaçlarını karşılıyoruz. Sınavlara dönük çalışmalarla birlikte ‘Bilim Okur Yazarlığı' dersi vererek, birlikte deneyler yaparak, köy okullarında akademik bir atmosfer oluşturmaya çalışıyorum” dedi.

HER KÖYE GİDELİM
Prof. Dr. Mustafa Böyükata, “Emeklerimizin sonucu 10, 20 belki 30-40 yıl sonra ama mutlaka görülecek. Ülkemiz, geleceğimiz ve insanlık için yetişeceğimiz her köye gidelim. Bilimde ve ülke yönetiminde zorlukları göğüsleyen insanlar hep coğrafi zorluklarla baş edenlerdir. Aziz Sancar, buna çok iyi bir örnek. Her ilde üniversiteler ve yanlışı ortadan kaldıracak akademisyenler var. Ben kendimi bu noktada sorumlu hissediyorum’’ ifadelerini kullandı.